Som iværksætter har jeg arbejdet meget med produktudvikling og -lancering - og som adm. dir. i Twentyfour har jeg også snakket med rigtig mange virksomheder, der skal bygge et eller andet produkt, vil ind på et nyt marked, eller som har besluttet sig for at satse på et bestemt system.

Og det, jeg har fundet ud af, er, at der er noget helt forkert i den måde, som mange virksomheder griber deres produktlanceringsproces an - hvis man spørger mig, altså.

Der kan selvfølgelig være mange delopgaver, men den traditionelle model for, hvordan virksomheder angriber det, at skulle bygge et produkt, ser oftest sådan her ud:

  • Hyr team
  • Byg produkt
  • Salg, salg, salg

Med den her model kommer man altså først til sidst til den rigtig store risiko: Kan vi overhovedet sælge det her?? 🤷💰

Det mener jeg er en forkert tilgangsmåde. Så her kommer mit bud på, hvordan man mest lean lancerer et produkt.

  • Landing page(s)
  • Salg, salg, salg
  • Hyr team
  • Byg produkt

Når man skal lancere et produkt, er den bedste måde at starte, efter min optik, altså at kigge på: “Hvor kan vi sælge det her - og til hvilket marked?”. De fleste af jer ved det nok i forvejen, men en landing page er en simpel hjemmeside - og den skal altså bruges til at lade som om, at man allerede har produktet. På din(e) landing page(s) kan du forklare, hvad produktet er, hvad det kan, hvad der er af Unique Selling Points - og ikke mindst, hvorfor man skal købe produktet. 🚀

Når du har gjort det, skal du markedsføre din(e) landing page(s) og sælge produktet. Jeg tror på, at det er meget bedre at forsøge at sælge som det allerførste - så ved du, at der er interesse for dit produkt, inden du går i gang med en dyr lanceringsproces.

Man kan også gå lidt mere forsigtigt til værks og få folk til at signe sig op til at købe, når produktet er produceret - men uanset hvad bør en landing page med henblik på salg være step 1!

Det er bare et langt bedre problem at have kunder, der gerne vil købe ens produkt, men ikke noget produkt - end at have et produkt uden nogen købere! Og det er lige netop det, min model, modsat den traditionelle, har fokus på.

Start altid med at tænk: Hvordan løser vi den allerstørste risiko, vi har i det her projekt, som er “hvordan sælger vi det?”. Det kan meget nemt være ved at lave en landing page, sætte Facebook marketing op, sætte noget AdWords op - sætte et eller andet online marketing op, så man kan få en masse leads ind, som man kan sælge til med det samme.

Når det er på plads, kan du bygge dit fantastiske produkt med ro i maven, for du har nemlig minimeret den største risiko, der er, når man udvikler et nyt produkt!

Så, for at opsummere:

  • Landing page(s)
  • Salg, salg, salg
  • Hyr team
  • Byg produkt